מבקר המדינה מארח: שרפר וקובי פינקלר עוברים ל-"הקשב!"

    הרבה שנים אחרי השחרור מצה"ל והמעבר לדיווחים במהדורות חדשות על מה שקורה שם –הבנתי שהצבא שהייתי חלק ממנו השתנה, העומדים בראשו מדברים היום אחרת ולפעמים חוטפים אש מילולית, ואני כמביט מהצד כבר לא צריך למלא את פי מים ממימיה ולסתום- אלא יכול לבחון באופן ביקורתי את המערכת הביטחונית כפי שהיא כיום- ולמה היא מייצרת חוץ מהישגים וביטחון גם כל-כך הרבה רעש
    אריאל שרפר 1 Comment on מבקר המדינה מארח: שרפר וקובי פינקלר עוברים ל-"הקשב!"

    לשם שינוי ורענון ערכת האב"כ והטור, שרפר מארח אדם מקצועי ורהוט בדיווחיו ובהבנת המורכבות הצבאית על שלל מערכותיה שגם מכיר טוב את ארץ ישראל ומבין היטב על מה נלחמים להגן כל הזמן

    הרבה שנים אחרי השחרור מצה"ל והמעבר לדיווחים במהדורות חדשות על מה שקורה שם –הבנתי שהצבא שהייתי חלק ממנו השתנה, העומדים בראשו מדברים היום אחרת ולפעמים חוטפים אש מילולית, ואני כמביט מהצד כבר לא צריך למלא את פי מים ממימיה ולסתום- אלא יכול לבחון באופן ביקורתי את המערכת הביטחונית כפי שהיא כיום- ולמה היא מייצרת חוץ מהישגים וביטחון גם כל-כך הרבה רעש
    23:38
    16.05.24
    אבי יעקב No Comments on מתארגנים לקראת חג השבועות? ב'מקס סטוק' תמצאו הכל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הפקודה שהכי לא הסתדרתי אתה בצה"ל הייתה "לסתום פיות"(מעניין למה..) אולי בגלל שאני מכיר את עצמי די טוב כדי לדעת שמדובר באדם דעתן שחייב לומר מה הוא חושב על כל דבר(וזו כנראה אחת הסיבות שבגללן אני כותב מדי שבוע את הטור הזה), אבל גם אזרח שבא ממדינה דמוקרטית ולא מתאים לו שעומד מולו יצור סמכותי המכונה מפקד ולמעשה מכתיב את סדר יומו, ומורה לו מתי לקום, מתי לאכול, מה לעשות כל היום- והכי גרוע: מתי לשתוק(שלצערי-הרב בצה"ל זו הוראה שתקפה רוב הזמן).

    את הקושי הראשוני שלי עם המערכת הצבאית זיהיתי עוד הרבה לפני שהגעתי אליה: רגע לפני שיצאתי משערי בית המדרש בישיבת ההסדר בשילה לעבר הבקו"ם שוחחתי עם אבא שלי ואמרתי לו בהתלהבות של ילד שעומד לקבל צעצוע חדש: "אני רוצה שריון" (שזה אולי משפט שמתאים יותר לכל פוליטיקאי מתחיל החולם להיות נתניהו כשיהיה גדול)- ואבא שלי, שכבר הבין דבר אחד או שנים על המערכת הצבאית המורכבת והמסורבלת אמר לי משפט חכם מאד: בני היקר, בצבא אין אני ובטח שאין רוצה. אבל יש הקב"ה- ותסמוך עליו שהוא יביא אותך לאן שתצטרך להגיע. וכך באמת היה. ביקשתי מרבש"ע לשרת בשריון והפכתי לטנקיסט. התפללתי להיות נהג טנק(כי באותה תקופה לא היה לי עדיין רישיון לרכב)- ותפילתי התקבלה.

    ולמה אני מספר לכם את כל זה? כי הרבה שנים אחרי השחרור מצה"ל והמעבר לדיווחים במהדורות חדשות על מה שקורה שם –הבנתי שהצבא שהייתי חלק ממנו השתנה, העומדים בראשו מדברים היום אחרת ולפעמים חוטפים אש מילולית, ואני כמביט מהצד כבר לא צריך למלא את פי מים ממימיה ולסתום- אלא יכול לבחון באופן ביקורתי את המערכת הביטחונית כפי שהיא כיום- ולמה היא מייצרת חוץ מהישגים וביטחון גם כל-כך הרבה רעש תקשורתי. ומכיוון שלמדתי שבמערכת כל-כך גדולה ולא מובנת צריך לשים את האגו בתחתית הקיטבג ולהודות שאין לך הבנה בכל הפרטים הקטנים שבונים את עמוד שדרת הביטחון של ישראל- החלטתי לפנות למומחים ולתת להם לדבר על מה שהם מבינים.

    אז פעם נוספת לשם שינוי ורענון ערכת האב"כ והטור, אני מארח אדם מקצועי ורהוט בדיווחיו ובהבנת המורכבות הצבאית על שלל מערכותיה שגם מכיר טוב את ארץ ישראל ומבין היטב על מה נלחמים להגן כל הזמן. והאיש הזה- הוא הכתב והפרשן ברדיו קול-חי לענייני צבא וביטחון- קובי פינקלר.

    פינקלר בלב ים, גז

    שלום קובי ותודה שאתה מקדיש לי מזמנך. צה"ל מגדיר עצמו לא פעם "הצבא הכי מוסרי בעולם". האם בעיניך זה מוסרי שמפקדו הבכיר של הצבא יגיד שצה"ל אינו מתנהל על סיסמאות שמקורן ביהדות כמו למשל "הבא להרגך השכם להורגו"?

    צריך להבין שהצבא אינו מתנהל על סיסמאות אלא על פי פקודות והוראות לביצוע, וכל אחד שמכיר את המערכת הצבאית מבין את ההבדל בין סיסמא לפקודה. לגופם של דברים הרמטכ"ל לא ביטל את רוח היהדות בצה"ל לאורך השנים- אלא התייחס לסיסמא יהודית מוכרת ביחס למצב הביטחוני הנוכחי ואמר שיש מצבים שבהם יש לנהוג בדרך אחרת על פי הגדרת מהות צה"ל שהיא למנוע סכנה ונפגעים ולפעול ל-"הסרת האיום" שזו ההגדרה הנכונה לכל פעיל במערכת ביטחון כלשהי. במציאות הביטחונית של היום- יש לפעמים ערך מודיעיני משמעותי בתפיסת מחבלים חיים לצורך מניעת פיגועים בעתיד והרבה בכירים בדרג המדיני שמבינים זאת גיבו את דברי הרמטכ"ל והבינו את כוונתו. גם בדיווחים בקול-חי התייחסתי לנושא בדרך זו בלי להיגרר לתחום הפוליטי.

    וכאן עלי לציין שבמהלך השיחה גיליתי שקובי פינקלר גם בקי בתנ"ך ובהיותו "חתן-תנ"ך" הוא מבין את חשיבות משמעותה של כל מילה בתורה וביהדות ואת האחריות לפירושה בדרך הנכונה וללא אי-הבנות.
    צבא צה''ל קומנדו
    מקובל לומר בדיווחים על תרגילים צבאיים שצה"ל ערוך לכל תרחיש אך כל שנה יש קרבות פוליטיים על תקציב הביטחון. האם לדעתך הצבא כיום אכן מסוגל לספק מענה ראוי לכל איום אפשרי?
    הבעיה אינה בתקציב הביטחון –כי כל הזמן יש מלחמות על כסף. אבל מבחינת המערכת הביטחונית שמה שהציבור יודע עליה זה ממש "קצה הקרחון" אין סיבה לדאגה כי ידוע שמה שהתקציב לא מכסה יש מי שיעזור בתחום הזה כמו למשל ארה"ב שמשקיעה מיליונים במערכת "כיפת-ברזל" או גרמניה שמנסה לכפר על פשעיה מהעבר במימון צוללות לישראל בהווה. כשאומרים "הצבא ערוך לכל תרחיש"- זה פשוטו כמשמעו הבנה שיש התרחשויות שלא ניתן לצפות מראש והצבא משתדל להיות מוכן להן למרות אילוצים כאלה ואחרים וגם תוך כדי התקדמות עם הטכנולוגיה המתפתחת לאורך השנים. היום יש רמטכ"ל מקובל על כל הזרמים וההוכחה לכך שהוא קיבל אור ירוק לתכנית חומש עבור תקציב ביטחוני מתוך ראיה רחבה וירידה לפרטים קטנים

    אתה איש ארץ ישראל ובקיא באתריה ומשמש גם כתב לענייני תיירות. האם לדעתך חיילי צה"ל מכירים היטב את הארץ שהם מגנים עליה?
    יש אנשים שאוהבים לטייל- ויש כאלה שלא. אבל ההכשרה בצבא בידיעת הארץ קיימת- והחיילים חייבים להכיר טילים ותלים. מכאן ועד הכרה טובה מאד של א"י לכולם- יש עוד מה להשלים…

    קובי פינקלר ובני גנץ

    האם אתה ככתב ופרשן צבאי מבין טוב יותר את קבלת ההחלטות בתחום זה?
    אני לא מכיר מצב שאני נחשף למידע בתקשורת ולא מודע לזה מלפני-כן אבל כשאני שומע פוליטיקאים מתראיינים שם זה שונה כי הם מדברים בחוץ אחרת מאשר בחדרי חדרים. זו כנראה הסיבה שלעולם לא אהיה פוליטיקאי- כי הכל שם הפוך מהאמת ואני ככתב צבאי מחויב להיצמד לעובדות. כתב ופרשן צבאי זה מקצוע לכל דבר וצריך ללמוד הכל כדי להבין ולפרש לאנשים דברים מורכבים מאד- שהם לא מצליחים להבין. ותאמין לי שהרבה דברים שאפשר וצריך לומר לציבור –הציבור לא יודע.

    פינקלר
    איך אתה מתמודד עם היותך כתב המסקר את הצבא בתחנה רדיו הפונה בעיקר לציבור הדתי והחרדי שכידוע לפעמים ערכי היהדות והצבא אינם עולים בקנה אחד?
    מתמודד טוב מאד ומביא את הדיווח המקצועי מהשטח והפרשנות על המצב כדי שהמאזין יקבל את המידע ויבין אותו. יש נושאים שלא אתייחס אליהם- כי אני מכבד את החרדים וגם הצבא מכבד אותם למרות מה שחלק מהציבור חושב. בציבור הישראלי ובתקשורת הישראלית המציאות אחרת ממה שקורה בשטח – ולא מצאתי את עצמי בעימות עם הציבור החרדי- ששומע על פעילות הצבא ומעריך אותה. כשאני נכנס לבתי מדרש והלומדים שם שומעים את הקול ומזהים אותי יש הרבה אהדה והערכה כי כשאתה מקפיד לומר אמת- אתה זוכה ליחס הטוב ביותר. העובדה שאני, אדם דתי שעובד ברדיו חרדי, מנהל את תא הכתבים הצבאיים בארץ מעיד בעיני על איך שהתחנה מתמודדת בצורה טובה עם הנושא.

    לסיום- שאלון מהיר בשיטה המכונה בצבא "ירי אינסטינקטיבי"- אני שואל שאלה ואתה ,קובי, משיב עליה במהירות ובלי לחשוב:

    1. אם לא היית כתב צבאי מה היית? כתב תיירות או מורה
    2. מה המקום הכי אהוב עליך על מפת א"י? ירושלים
    3. טיול באתר עתיקות או קריאת ספר-ישן? קריאת ספר ישן
    4. שיר: "לך אתן את הארץ הזאת" או "אנא מלך"? לך אתן את הארץ הזאת
    5. מי היה התלמיד הכי טוב שלך שלמדת בתיכון (גאוגרפיה של א"י)? לימדתי הרבה בכירים בצה"ל- אבל מכיוון שאתה שואל – אז התשובה היא: אחותך הגדולה.

    פינקלר

    כתבנו לענייני צבא וביטחון קובי פינקלר, אני מודה לך מאד על שהארת את עינינו בנושאים הביטחוניים שכפי שאמרת לעתים נדמה שבכל מה שקשור אליהם רב הנסתר על הנגלה- אבל כל מי שמאזין לקול-חי כבר שנים יודע שאת מה שמותר לגלות אתה מביא לכל בית עם רדיו בישראל בדיוק ובמקצועיות וזו ההזדמנות שלי להודות לך בשם המאזינים על שבעזרתך השטח הרחוק והמורכב תמיד איתם.

    ולכם הקוראים את טור מבקר המדינה – כולי תקווה שעכשיו אתם מבינים קצת יותר טוב את מה שקורה בביטחון וגם שלמדתם ביחד איתי שבנושאים הלא פשוטים בתחום זה- כדאי למצוא אדם שמבין, לסתום פיות, ולעבור להקשב



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      חמוד מאוד, תודה רבה!
      אולי בפעם הבאה כדאי לראיין את בצלאל קהאן, בתור אדם צנוע שמנהל הכל מאחרוי בקלעים יהיה לו הרבה מה לומר….